سند محرم پنتاگون ارتباط امریکا با داعش را فاش می‌سازد

سند محرم پنتاگون ارتباط امریکا با داعش را فاش می‌سازد

یک سند محرمانه پنتاگون (وزارت دفاع امریکا) از سال ۲۰۱۲ که در ماه می ۲۰۱۵ بیرون داده شد ثابت می‌سازد که دولت امریکا برعکس ادعای مبارزه علیه گروه «داعش»، با رسانیدن کمک به گروه‌های تروریستی، این لشکر مرگ و بربادی را ساخت تا از آن منحیث اسلحه استراتژیک علیه دولت بشار اسد کار گیرد و در ضمن حضور این گروه را زمینه‌ای برای بازگشت نظامیان امریکا به عراق سازد.

سازمان «حقوق شهروندی امریکا» بر اساس قانون «آزادی معلومات» از طریق محکمه‌ای دولت امریکا را مجبور به پخش بعضی اسناد محرمانه دولتی ساخت، هرچند قسمت‌های زیاد این اسناد سانسور شده اند.

نفیس‌احمد، روزنامه‌نگار امریکایی، از میان این اسناد، سندی را مورد تحلیل و تجزیه قرار داده است که در سال ۲۰۱۲ از سوی پنتاگون به وزارت خارجه آن کشور ارسال شده است. این سند فاش می‌سازد که دولت امریکا به کمک کشورهای حاشیه خلیج فارس و ترکیه، القاعده عراق و سایر گروه‌های تروریستی سلفی را مورد حمایت قرار داد با‌آنکه پیش‌بین رویکار آمدن «دولت اسلامی» در سوریه و عراق بودند.

سند محرم پنتاگون ارتباط امریکا با داعش را فاش می‌سازد
سند محرم پنتاگون ارتباط امریکا با داعش را فاش می‌سازد

نفیس‌احمد از براد هوف، یک سرباز دریایی امریکا که در نخستین سالهای جنگ عراق وظیفه انجام داده است نقل می‌کند:

«استخبارات امریکا رویکار آمدن دولت اسلامی در عراق و شام را پیش‌بینی کرده بود، اما به جای مشخص کردن این گروه منحیث دشمن، بر اساس گزارش، این گروه تروریستی را همچون حربه استراتژیک امریکا در نظر گرفت.»

روزنامه «یونگه ولت» آلمان به تاریخ ۲۶ می ۲۰۱۵ در مورد این سند محرمانه مقاله‌ای به نشر رسانید که رضا نافعی آنرا به فارسی برگردانده است. در بخشی از این نوشته می‌خوانیم:

«سازمان اطلاعاتی پنتاگون در گزارش سه سال پیش خود تاکید می‌کند که "گسترش شورش در سوریه" بگونه‌ای روز افزون "مسیری فرقه‌گرایانه" را طی می‌کند و "سلفی‌ها، اخوان‌المسلمین و القاعده در عراق نیروی محرکه اصلی برای شورش در سوریه هستند."

گزارش سازمان اطلاعات پنتاگون پیش‌بینی می‌کند که عروج چنان "کشور اسلامی" نتیجه مستقیم استراتژی امریکا برای ایجاد بی‌ثباتی در سوریه است. آثاری از تردید یا ناراحتی اخلاقی از همکاری با تروریست‌های سلفی در این گزارش مشاهده نمی‌شود. برعکس، در این سند، پیدایش "خلافت سلفی" که هم‌پیمان با القاعده باشد یک "شانس استراتژیک" برای تحقق اهداف واشنگتن در منطقه است به بهانه تغییر رژیم در سوریه و پس راندن "توسعه‌طلبی شیعی" یا ایران».

سند محرم پنتاگون ارتباط امریکا با داعش را فاش می‌سازد

حمایت امریکا و غرب از گروه ماورای تروریستی و مرتجع «داعش» باعث راه افتیدن وحشت بی‌مانندی در سوریه و عراق شده که روزتاروز این موج بربریت به کشورهای دیگری سرایت نموده جهان را با خطر جدی مواجه ساخته است. این گروه با راه‌اندازی قتل‌عام‌های وحشیانه تا کنون جان صدهاهزار انسان بی‌گناه را گرفته است و بخصوص در برابر اقلیت های مذهبی و زنان سفاکی بی‌مانندی را پیشه کرده اند.

هرچند سند بالا از سال ۲۰۱۲ است، اما طی سه سال گذشته بارها شواهدی از رسانیدن کمک های تسلیحاتی به گروه قرون‌وسطایی داعش از سوی امریکا گزارش شده اند. دولت‌های مستبد ترکیه و قطر شرکای جرم امریکا در این جنایت ضدبشری بوده اند.

مقالات برگزیده

مقالات رسیده

هنر و ادبیات

از صفحات تاریخ ما

تعداد مهمانان حاضر: 121 نفر