اردوغان با وحشت و ترور جنبش بپاخاسته ترکیه را سرکوب نمی‌تواند

اردوغان با وحشت و ترور جنبش بپاخاسته ترکیه را سرکوب نمی‌تواند

روز شنبه (۱۰ اکتوبر ٢٠١٥) تجمع مخالفان سیاسی دولت بنیادگرای اردوغان در ترکیه، با دو انفجار پیهم مورد حمله قرار گرفت که حدود صد کشته و نزدیک به سه صد زخمی برجا گذاشت. بیشتر قربانیان جوانان دختر و پسر هستند که برای بلند کردن صدای آزادی و نفرین فرستادن به دولت دیکتاتوری اردوغان در مرکز شهر انقره گردهم آمده بودند.


صلاح‌الدین دمیرتاش رهبر «حزب دموکراتیک خلق‌‌ها»، رقیب اصلی حزب «عدالت و توسعه»، دقایقی بعد از این فاجعه خونین دولت اردوغان را متهم به دست داشتن در این جنایت کرده گفت: او و رژیمش با دست و آستین خونین در حال خفه کردن مخالفان اند.


دولت ترکیه برای خاک زدن به چشم مردم و ریختن اشک تمساح سه روز ماتم ملی اعلام کرد اما همه می‌دانند که نیروهای مترقی عمدتا کورد با پیروزی تاریخی شان در انتخابات چند ماه قبل آن کشور خواب‌های خوش این دیکتاتور پلید را برهم زده و حال با فشار و خفقان تلاش دارد عرصه را برای تک‌تازی‌های فاشیستی‌اش هموار سازد. حزب حاکم «عدالت و توسعه» از آخرین تلاش‌هایش کار می‌گیرد تا مخالفان را خفه کرده در انتخابات اول نوامبر ۲۰۱۵، رای اکثریت را به چنگ آورد.

دولت سرکوبگر ترکیه به دنبال انتخابات پارلمانی حدود سه ماه پیش که پیروزی چشم‌گیر مبارزان پیشرو این کشور را به دنبال داشت، شرایط سختگیرانه‌تری را علیه فعالان سیاسی و چپ‌های این کشور وضع کرده تا کنون صدها تن را راهی زندان‌ کرده ‌است. بازداشت خبرنگاران و مسدود کردن فعالیت هفت کانال خبری متعلق به مخالفان سیاسی در روز های اخیر باعث اعتراضات شدید شده است.


حزب کارگران کردستان «پی کی کی» که چندین دهه است علیه دولت ترکیه دست به مبارزه مسلحانه زده است، با آنکه آتش بس فوری اعلام کرده از نیروها و هوادارانش خواسته بود تا زمانیکه از سوی دولت مورد حمله قرار نگرفته اند از جنگ و درگیری و حملات دست بکشند و برای انتخابات آماده شوند، اما دولت این درخواست را نپذیرفت و به حملات هوایی پایگاه های آنان اقدام کرد تا اوضاع را متشنج سازد.

رژیم ترکیه با ناامن ساختن شرایط و در پیش گرفتن سیاست ببند و بکش قصد دارد عمر امپراتوری استبدادی‌اش را طولانی‌تر سازد اما جنبش عدالت‌خواهانه و مترقی در ترکیه دیگر آنچنان اوج گرفته است که حاکمان بنیادگرا و جاهل را درمانده ساخته اند. چپ‌ها و احزاب ملی و دموکراسی‌طلب در ترکیه معتقدند که رژیم حاکم با شرارت‌افکنی و درگیری‌‌های مصنوعی در آستانه انتخابات سرنوشت‌ساز، می‌کوشد وضعیت پرآشوب را بهانه قرار داده و با نظامی‌ساختن و مداخله ارتش در امور انتخابات، زمینه تقلب سازمان‌یافته و دستکاری را تا حد ممکن بالا ببرد.

اما همانگونه که در انتخابات ۷ جون «حزب دموکراتیک خلقها» در میان انفجار و فشارهای شدید و خفقان توانست برای نخستین بار با حمایت مردمی به پارلمان ترکیه راه یافته خواب‌های بلندپروازانه اردوغان را نقش‌ بر‌آب سازد، اینبار نیز مردم مبارز و بپاخاسته و بخصوص زنان بیدار آن کشور از خون های ریخته شده در سوروچ و انقره و سراسر ترکیه نیرو گرفته، به زودی نظام پوسیده و فاشیستی اردوغان را سرنگون خواهند کرد.

مطالب مرتبط:

اعتراض‌ها در تركيه دولت اردوغان را فلج كرد
به سوی پایان نظام اردوغان
فاشیزم دولت بنیادگرای ترکیه در برابر موج اعتراضات
رای‌دهندگان بنداژپیچ
یوکسیکداغ، رهبر «حزب دموکراتیک خلق‌ها»: دولت ترکیه از داعش حمایت می‌کند
آنچه درباره زندگی اشرافی اردوغان نمی‌دانید
انتخابات تحت رژیم مستبد در ترکیه
زنان ترکیه به اردوغان پشت کردند
قتل‌عام جوانان شرافتمندی که قصد کمک‌رسانی به کوبانی را داشتند

مقالات برگزیده

مقالات رسیده

هنر و ادبیات

از صفحات تاریخ ما

تعداد مهمانان حاضر: 124 نفر