فاشیزم اردوغان، جنبش آزادیخواهی کوردها را خروشان‌تر می‌سازد

فاشیزم اردوغان، جنبش آزادیخواهی کوردها را خروشان‌تر می‌سازد
تجمع مبارزان ترکیه در پاسخ به فراخوان سندیکاهای انقلابی و مترقی به اعتصاب در حمایت از مردم کوردستان

دولت فاشیستی اردوغان حامی اصلی داعش در منطقه است، پس از این که هیولاهای زنجیری‌اش در کوبانی و اکناف آن شکست دندان‌شکنی را توسط مبارزان کورد متحمل شدند و از سوی دیگر نیروهای مترقی کورد برای نخستین بار با نام حزب شان یعنی «حزب دموکراتیک خلق‌ها» به پارلمان ترکیه راه یافتند، ادامه حاکمیت استبدادی‌اش را در خطر دیده یکبار دیگر به سرکوب مبارزان و مردم عام کورد دست زد. اما این خفقان و سرکوب چندین دهه حاکمیت‌های دیکتاتوری در ترکیه علیه کوردها بود که باعث شد آنان متحد شده دست به اسلحه برند و با شهامت و ایستادگی کم‌مانند از حقوق و حیثیت شان به دفاع برخیزند. موج وحشت کنونی دولت بنیادگرای ترکیه علیه این ملیت ستمکش، نتیجه برعکس داشته جنبش حق‌طلبانه و پیشرو کوردها را فولادین‌تر و فشرده‌تر از پیش خواهد ساخت.

در واکنش به جنایات دولت نژادپرست ترکیه علیه کوردها، باشندگان مناطق کوردنشین دیگر حاضر نیستند که خود را تحت سیطره دولت ارتجاعی و ستمگر این کشور قرار دهند و اعلام خودمختاری نموده‌اند. این مردمان می‌گویند که باآنکه سال‌ها به دولت مالیه پرداخته‌اند و جوانان شان به عسکری برده شدند، ولی دولت از این پول و افراد برضد خود آنان استفاده نمود و همیشه تمام خانه‌های شهر و روستاهای شان توسط نظامیان به آتش کشیده شد و جوانان شان ناپدید شدند. بنابر این، باشندگان مناطق کوردنشین بخصوص جوانان شان راه‌ّهای ورودی به این شهرها و محله‌ها را با حفر خندق و ایجاد موانع بر روی نظامیان ترکیه بستند.

حاکمان ترکیه که ننگ سالیان متمادی شکنجه و کشتار آزاداندیشان و مردم عام ترکیه و کوردستان را بر جبین دارند، یک بار دیگر متوسل به زور شده، سنگرها و راه‌بندها را بهانه‌ای برای توجیه اعلام حکومت نظامی در مناطق مختلف مانند جزیره، سیلوپی، دارجگیت، سور، نصیبین، دیاربکر و ماردین قرار داده‌اند.

براساس اعلامیه «کانون مدافعان حقوق بشر» مقیم ترکیه، از ۲۴ جولای تا ۹ دسامبر ۲۰۱۵، ۱۵۷ غیرنظامی توسط نظامیان ترکیه به قتل رسیده‌اند. این نهاد می‌افزاید که «از صبح زود روز ۲۱ دسامبر ۲۰۱۵، فرماندهان ارتش ترکیه اعلام کرده‌اند که ساکنان این شهرها باید خانه‌های شان را ترک کنند. در غیر این صورت، دولت‌مردان نمی‌توانند مسوولیت بپذیرند. به این روال، مردم کورد در سور، نصیبین و دارگجیت وادار به ترک خانه‌های شان شده‌اند... و بیش از یک میلیون و سیصد هزار نفر به‌‌طور مستقیم در معرض آثار منفی حکومت نظامی قرار دارند...»

فاشیزم اردوغان، جنبش آزادیخواهی کوردها را خروشان‌تر می‌سازد

در کنار ده هزار نیروی ارتش و پولیس که با بم و راکت علیه باشندگان مناطق مذکور می‌جنگند، دولت جانی اردوغان شبه‌نظامیان بنیادگرای نژادپرست «گروه اسدالله» (Esadullah Timi) را که معادل جنگسالاران و تنظیمی‌های اخوانی افغانستان اند، جهت سرکوب باشندگان معترض مستقر نموده است. ظاهرا دولت ترکیه وجود چنین گروهی را انکار می‌کند، ولی دیوارنویسی‌هایی از این گروه همچون «تیم اسدالله اینجاست»، «خون‌ مان هم بریزد اسلام پیروز است»، «اگر ترکی افتخار کن و اگر نیستی اطاعت کن»، «دندان گرگ خونی شده است»... در کوچه‌های این شهرها به چشم می‌خورند.

در گذشته نیز دولت ترکیه از باند‌های راست‌گرای شبه‌نظامی مانند «گرگ‌های خاکستری» جهت سرکوب و ترور انقلابیون استفاده نموده است. «گرگ‌های خاکستری» یک گروه آدمکش ترکی بود که در دهه‌های ۱۹۷۰ و ۱۹۸۰ در قتل‌های عام و ترور متعرضان آزاداندیش مستقیما دخیل بود. بعدها فاش گردید که این گروه توسط سازمان استخباراتی ترکیه یعنی «میت»، سی‌آی‌ای و موساد تمویل و تجهیز می‌گردید.

هرچند «حزب جمهوری‌خواه خلق» و «حزب دموکراتیک خلق‌ها» مسئله حضور «گروه اسدالله» جهت سرکوب باشندگان کورد را به پارلمان این کشور کشانیدند، ولی وزیر داخله ترکیه در این قبال خاموشی اختیار کرد و از پاسخ طفره رفت. بنابر گزارش‌ رسانه‌های ترکیه، اعضای این گروه ریش‌های دراز دارند و هم‌قیافه تفنگداران وحشی داعش هستند. برخی‌ها آنان را مربوط نیروهای ویژه وابسته به ریاست‌جمهوری می‌دانند و دیگران این گروه را وابسته به سازمان‌ها امنیتی و استخباراتی ترکیه می‌شمارند. در ضمن، «گروه اسدالله» مسوولیت هماهنگی و آموزش ترکمن‌های شمال سوریه را به عهده دارند و رابط اصلی میان جبهه النصره و داعش هستند.

فاشیزم اردوغان، جنبش آزادیخواهی کوردها را خروشان‌تر می‌سازد

فرهاد آنچو، نماینده «حزب دموکراتیک خلق‌ها» در پارلمان ترکیه، که خود جهت بررسی اوضاع در شهر سیلوپی حضور یافته بود، در تماس تلفنی به خبرگزاری آلمان گفت: «در بسیاری از مناطق شهر دیگر خبری از خانه نیست، زیرا خانه‌ها یا با خاک یکسان شده اند یا به آتش کشیده شده‌اند… ماموران امنیتی بدون مجوز به هرخانه‌ای که بخواهند وارد می‌شوند و این در حالی است که اجساد زیادی در خیابان‌ها افتاده‌اند و هیچ‌کس به‌خاطر ادامه درگیری‌ها جرات نمی‌کند آن‌ها را به قبرستان شهر منتقل کرده دفن کند.»

باوجودی که ترکیه درگیر یک جنگ داخلی شده و در این میان صدها غیرنظامی توسط دولت تروریست‌پرور این کشور به قتل رسیده‌اند، رسانه‌های بزرگ جهان در قبال آن خاموش اند اما در مقابل نمایش دروغین و کودکانه گویا نجات یک جوان از خودکشی توسط اردوغان را آنچنان پوشش وسیع دادند که توگویی مهمترین رویداد قرن باشد.

فاشیزم اردوغان، جنبش آزادیخواهی کوردها را خروشان‌تر می‌سازد

مبارزان کورد به رزم شان ادامه می‌دهند و مطمئنا که همسان کوبانی سرفراز بیرون خواهند آمد، اما اشرف غنی در کنار ده‌ها لکه ننگ بر پیشانی‌اش، لکه دیگری افزود که اولا در کابل به اردوغان این نازی قرن ۲۱ مدال داد و ضمنا همزمان با کشتار بیگناهان کورد، به دیدار او شتافته در کنارش می‌ایستد تا ضدیتش را با کوردهای مبارز اعلام دارد. اما باید به ملت مبارز و بزرگ کورد اعلان نمود که اشرف‌غنی ها و دیگر دلقکان دولت پوشالی کابل هرگز از مردم افغانستان نمایندگی نکرده بلکه ما همه در رزم حماسی و قهرمانانه شان در کنار آنان ایستاده‌ایم.

مقالات برگزیده

مقالات رسیده

هنر و ادبیات

از صفحات تاریخ ما

تعداد مهمانان حاضر: 132 نفر