بزرگداشت «حزب همبستگی افغانستان» از روز جهانی زن


دریافت تصاویر با کیفیت بالاتر


کابل؛ ۱۷ حوت ۱۳۹۶: «حزب همبستگی افغانستان» روز جهانی زن را طی محفلی با عنوان «با آگاهی و بسیج رزمنده، در راه رهایی زنان گام برداریم!» برگزار نمود. تالار برنامه با شعارهایی همچون «رهایی جامعه در رهایی زنان نهفته است!»، «وضعیت واقعی زنان کشور در وجود چند گدی‌گک سرکاری نه، بلکه در زجرکش‌شدن فرخنده‌ها و رخشانه‌ها تبلور می‌یابد!»، «آگاهی و خیزش زنان، مرگ بنیادگرایی و ارتجاع است!» و «رهایی و برابر زنان افغانستان، فقط در آگاهی و بسیج و مبارزه زن و مرد این سرزمین تحقق می‌یابد و بس!»

بزرگداشت از روز جهانی زن

در آغاز، خانم سیلی غفار به نمایندگی از حزب همبستگی نطق کوتاهی داشت که در قسمتی از آن گفت::

سیلی غفار، سخنگوی حزب همبستگی
سیلی غفار، سخنگوی حزب همبستگی

«وضعیت واقعی زنان کشور در وجود چند گدی‌گک سرکاری نه، بلکه در فریاد پردرد هزاران زن عذاب‌دیده در سراسر کشور تبلور می‌یابد که تحت شرایط اسفناکی بسر برده و دادرسی نیز ندارند. حزب همبستگی قویا معتقد است که برای رهایی از این دوزخ سوزان راهی به‌جز آگاهی، بسیج و مبارزه نداریم. بیایید روز جهانی زن را به روز تعهد برای برکندن ریشه نگون‌بختی های زنان وطن اشغال‌شده و اخوان‌گزیده ما تبدیل کنیم.»

قرار بود که در بزرگداشت روز زن نماینده‌های احزاب و سازمان‌های پیشرو و اعضای مترقی پارلمان را از کشورهای مختلف به‌شمول سویدن، ایتالیا، آلمان، کوردستان، پاکستان، جاپان، هند، اسپانیا، هالند، دنمارک، ایران، ترکیه و ناروی با خود داشته باشیم تا به‌طور مشترک آوای آزادی و مبارزه را بلند کنیم، اما متاسفانه بنابر مشکلات امنیتی و تاخیر در اخذ ویزه، به‌جز نماینده‌هایی از ایتالیا، سایر دوستان قادر به اشتراک در محفل نشدند اما اکثر شان پیام‌های همبستگی فرستادند.

بزرگداشت از روز جهانی زن
خانم لیندا و جولیا از ایتالیا

خانم لیندا و جولیا دوتن از دوستان ایتالیایی حزب، پیام شان را خواندند که در بخشی از آن آمده بود:

«از ۷ اکتوبر ۲۰۰۱ بدینسو، امریکا، افغانستان را اشغال کرده و به‌طور روزانه به دلایل دروغین خود ادامه می‌دهد. اشغال کشوری که تا به هنوز ادامه داشته و مردمانش بنابر حضور طالبان، جنگسالاران، داعش و دولت پوشالی غنی در ناامنی به‌سر می‌برند. نیاز به پاسخ‌ها، پیشنهادها و عمل است. عمل حزب همبستگی مبتنی بر حقوق بشر، برابری زنان و مردان، کشور متحد بدون تبعیض ملیتی و مذهبی می‌باشد. از همین جهت، از حزب همبستگی در مبارزه‌اش پشتیبانی می‌کردیم، می‌کنیم و خواهیم کرد.»

بزرگداشت از روز جهانی زن
پیام تصویری مبارزان سلحشور کورد

افزون بر این، مبارزان سلحشور کورد که هر روز با دشمنان خوانخوار داعشی و دیگر ارتجاع به‌طور مسلحانه در ستیز بوده و با ده‌ها مشکل دست و پنجه نرم می‌کنند، از جبهه عفرین در سوریه و کژار در ایران پیام‌های همبستگی به‌مناسبت هشتم مارچ به دست آورده‌ بودیم که کلیپ ویدیویی آن نمایش داده شد.

در قسمتی از پیام رفقای عفرین می‌خوانیم:

پیام ما به زنان افغانستان این است. زنان هر کجا که باشند یکی هستند. عواطف، احساسات و دیدگاه ما مانند یکدیگر است. ما همفکر هستیم. هرچند جسم ما از هم دور است اما روح ما یکی‌ست. ادراک مشابه ما اجازه می‌دهد که متحد شویم. همانطور که ما دردهای زنان افغانستان را احساس می‌کنیم و در آن شریک می‌شویم، باور داریم که زنان افغانستان نیز مبارزه ما در عفرین را حس می‌کنند. باور داریم که مبارزه ما را پیگیری می‌کنند و از آن نیرو می‌گیرند. هشت مارس را به همه زنان جهان از جمله تمامی زنان افغانستان تبریک می‌گوییم. قلب ما برای شما می‌تپد و انتظار داریم که قلب زنان در هر جای جهان برای مبارزه زن در عفرین بتپد. اگر چه رنگ و زبان ما متفاوت باشد اما بدن، روح و اندیشه ما یکی است. قرن بیست و یکم، قرن زنان خواهد بود. زنان آزاد که رهبری جهان و مظلومین را بر عهده بگیرند و به تفکر مردسالارانه بگویند دیگر بس است.

و در بخشی از پیام رفقای کژار چنین آمده است:

و در این روز، جا دارد که ۸ مارس را به تمامی زنان مبارز و تمامی زنان آزادیخواه که در راه رسیدن به خواسته‌ها و مطالبات خود شان مبارزه و مقاومت می‌کنند، تبریک بگوییم. ما هم، همچون «جامعه آزاد زنان شرق کردستان – کژار»، این روز را به تمامی زنان جهان و به تمامی مبارزان راه آزادی تبریک می‌گوییم. و این روز را بخصوص به «حزب همبستگی افغانستان» و تمامی زنانی که در این حزب مبارزه می‌کنند و فعال اند، تبریک می‌گوییم. جا دارد از اینجا از مبارزات و مقاومت‌هایی که زنانی که در این حزب فعالیت دارند به یاد بیآوریم که برای پشتیبانی خود شان از مبارزاتی که در کوبانی، عفرین و علیه رژیم ضدزن ایران که با سیاست‌های خود شان روزانه روح و جسم زنان را و موجودیت زن را انکار می‌کنند، پشتیبانی کرده و فعالیت‌های چشمگیری را داشته‌اند، تشکر و قدردانی بکنیم و در این راه بگوییم که تا زنان به همبستگی نرسند، تا تمامی زنان جهان با ایدئولوژی‌های جدای هم اگر وجود داشته باشد، اما در زیر ذهنیت و زیر سایه اقتداری که قرار دارند، می‌توانیم بگوییم که درد مشترکی دارند و برای حل این درد مشترک، همبستگی مهم است.

بزرگداشت از روز جهانی زن
سمیع شاجور از گروه مشت

در روزگار غم‌انگیزی که فیروز قندوزی و عده‌ای دیگر، ساز دلنشین دنبوره را مبدل به جنایت بچه‌بازی در محضر قومندانان تنظیمی کرده‌اند؛ آهنگ وحید قاسمی تبدیل به سرود جنایتکاران و رهروان دزدان گردیده است، عده‌ای در ماتمسرای ویران مصروف تعریف از لب و رخسار یار اند؛ داریم جوانانی را که باوجود زندگی بخور نمیر با آهنگ‌های اعتراضی شان، درد مردم شوربخت افغانستان را در گمنامی تمام فریاد کشیده و مشتی اند بر پوزه‌ی طبقه ستمگر و دلالان به‌اصطلاح هنرمند شان. از همینروست که رسانه‌‌های در خدمت نیروی حاکم هر گندی را به نشر می‌رسانند به‌جز آهنگ‌های کوبنده‌ از نوع «بچه‌های مشت». برای ما بسا جای افتخار و خرسندی بود که آقای سمیع شاجور، ازدحام رفعت، شاهد غفار و بچه‌های «مشت» از هرات بدون کدام توقع مالی دعوت ما را پذیرا شده با آهنگ‌های رپ، وضعیت ابتر مردم افغانستان و به‌ویژه زنان را به تصویر کشیدند.

بزرگداشت از روز جهانی زن
مادر داغدار شهید برهان‌الدین (جوانی که در حمله انتحاری چهارراهی زنبق جان باخت)

در ادامه محفل، چند زن منحیث نمونه‌های درد، تلاش و مبارزه زنان افغانستان به معرفی گرفته شدند که هریک به نحوی از انحا حصار ذهنیت تاریک‌اندیشی و مردسالاری را که زن باید در چهاردیواری خانه بماند درهم شکسته و برای تغییر زندگی شان در ستیز اند. سپس به خانم حُسن‌زیبا (دختری که در ولایت کنر چوپانی می‌کرد ولی حالا معلم مکتب است)، ذاکره (زن خیاط) و گل‌جان (مادری که پسر و شوهرش را دست داده و حال غرفه کوچک خوراکه‌فروشی در شهر کهنه دارد) تقدیرنامه و تحایفی داده شد. در ضمن، کلیپ‌هایی از سه مادر پردرد از گوشه‌های مختلف کشور نمایش داده شد که داغ از دست دادن دلبندان شان را بر سینه دارند. دو مادر ماتمدار بنابر مشکلات صحی در برنامه حضور نیافتند و فقط خانم مهوش، مادر داغدار شهید برهان‌الدین (جوانی که در حمله انتحاری چهارراهی زنبق جان باخت) به نمایندگی از همه‌ی شان شرکت ورزیده بود.

شایان ذکر است که در این برنامه شعری از م. آژن در وصف زنان حماسه‌آفرین کوبانی که بازتابی اند از نیروی خفته‌ زنان تمام جهان، توسط یکی از اعضای حزب دکلمه شد. همچنان، چندین زن قهرمان سرزمین ما نظیر ثریا طرزی، میرمن پروین، مینا، ملالی جویا و بلقیس روشن به معرفی گرفته شدند.

در اخیر محفل، گروه تیاتر حزب همبستگی زندگی بی‌بی عایشه مشهور به بی‌بی‌گل را به تصویر کشیدند. این مادر بالنده‌ که داغ از دست‌دادن شش فرزند جوان و آزادی‌خواهش، او را از پا نیانداخت و در سنگر دفاع از استقلال و آزادی چون کوه استوار ماند.

بزرگداشت از روز جهانی زن
گروه تیاتر حزب همبستگی زندگی بی‌بی عایشه مشهور به بی‌بی‌گل را به تصویر کشیدند.
بزرگداشت از روز جهانی زن
بزرگداشت از روز جهانی زن

مقالات برگزیده

مقالات رسیده

هنر و ادبیات

از صفحات تاریخ ما

تعداد مهمانان حاضر: 127 نفر