نگاه گذرا بر جنایات جنگی ایالات متحده در افغانستان

جنایات ایالات متحده در افغانستان

به تاریخ ۷ اکتوبر ۲۰۰۱، ارتش امریکا آغاز به حملات هوایی بر مناطق مختلف افغانستان نموده، اعلان کرد که با استفاده از تکنولوژی پیشرفته و «بمب‌های هوشمند» فقط اهداف نظامی هدفگیری شده به غیرنظامیان تلفاتی به بار نخواهد آمد. از سوی دیگر رسانه‌های غربی و نوکران تکنوکرات و جنگسالار امریکا، که بسته‌های دالر به سوی شان پرتاب می‌شد، باغ‌های سرخ و سبز به مردم نشان می‌داند که گویا با آمدن امریکا طالبان برای ابد سرنگون و افغانستان به کشور پیشرفته‌ای مبدل شده در آن عدالت و آزادی و حقوق زن و شکوفایی موج خواهد زد. تعدادی از «تحلیلگران» مزدبگیر امریکا به حدی پیش می‌رفتند که جاپان را مثال آورده، استدلال می‌نمودند که حضور نظامی امریکا در آن کشور بود که توانست به پیشرفت‌های شگرف برسد و افغانستان نیز چنین آینده‌ای خواهد داشت.

اما در پس اینهمه تبلیغات و عوام‌فریبی‌ها، دسته دسته هموطنان معصوم ما در بمباردمان‌های امریکا و متحدانش قربانی می‌شدند که خبرش کم‌تر در رسانه‌ها بیرون شده و تا امروز کسی از میزان تلفات غیرنظامی و سیه‌روزی‌های آن هموطنان یادی نکرد. دولت فاسد و ضدملی‌ کرزی طی سیزده سال در صدها مورد جنایات هولناک نیروهای خارجی فقط به صدور تسلیت‌نامه‌ها اکتفا نمود و دولت امریکا نیز فقط در چند مورد خاص «ساری» گفت و قیمت خون هر کشته را به حساب دوهزار دالر پرداخت کرد! در اکثر موارد دیگر امریکا با گفتن این که کشته‌شدگان تروریست‌ها بودند و نه غیرنظامیان، بر زخم‌های قربانیان نمک پاشید.

حال که حکومت ع و غ پیمان با امریکا را به امضا رسانید، رسما به نیروهای خارجی اجازه داده شده که با خیال راحت به این جنایات جنگی شان ادامه دهند چون طبق این توافقنامه، عساکر امریکایی در برابر محاکم افغانستان و جهانی از مصونیت کامل برخوردار اند.

من با رجوع بر آرشیف اخبار نخستین ماه‌های حملات نظامی امریکا بر افغانستان چند مورد از قتل‌عام‌های مردم عام ما توسط نظامیان امریکا را بیرون کشیده، در ذیل نقل می‌کنم. جنایاتی که طی بیش از یک دهه با وحشت تمام ادامه دارند و ده‌ها هزار هموطن ما را به کامش فرو برده‌است.

بریده‌ اخبار جنایات ایالات متحده در افغانستان
روزنامه «دان» به نقل از «خبرگزاری فرانسه»، ۴ دسامبر ۲۰۰۱
در اثر بمباردمان طیاره‌های امریکایی تقریبا یک صد غیرنظامی کشته و دو صد تن در قریه‌ای در اطراف جلال آباد کشته شدند. قومندان حاجی زمان که رهبری عملیات زمینی را به عهده دارد گفت که این بمب در قریه‌ای در نزدیکی توره بوره اصابت نمود. او در ضمن گفت که در شب اول حملات نیروهای امریکایی هشتاد غیرنظامی کشته و ۱۵۰ تن دیگر مجروح گردیدند.

روزنامه «تیلی‌گراف» انگلستان نیز به تاریخ ۴ دسامبر ۲۰۰۱ در گزارشی تحت عنوان «غیرنظامیان بهای بمب‌های منحرف شده امریکا را می‌پردازند» از کشته‌شدن ده‌ها تن خبر داد.

در ۳ دسامبر ۲۰۰۱، خبرگزاری امریکایی «اسوشیتید پرس» در گزارش تحت عنوان «بمب امریکا قریه زراعتی را هموار نمود» براساس اظهارات شاهدان عینی از کشته‌شدن ۱۵۵ تا ۳۰۰ تن باشندگان قریه کامه ادو در ننگرهار خبر داد. گزارشگر اخبار نادرست اطلاعاتی در دست ارتش امریکا را عامل کشتار غیرنظامیان عنوان نمود.

مجله «تایم» امریکا به تاریخ ۲۰ فبروری ۲۰۰۲ در گزارشی (که دیگر نمی‌توان آن را روی سایت آن یافت)، از کشته‌شدن صد غیرنظامی در پنج قریه قندهار گزارش داد و آن را محصول «اشتباهات» امریکا خواند.

بریده‌ اخبار جنایات ایالات متحده در افغانستان
«دی نیوز»، ۲۲ دسامبر ۲۰۰۱
در اثر حمله طیاره‌های جنگی امریکا در خوست، بیش از هشتاد بزرگ قوم که در جرگه‌ای جمع شده بودند، کشته شدند و ده‌ها تن دیگر زخمی گردیدند.

بریده‌ اخبار جنایات ایالات متحده در افغانستان
«دی نیوز» به نقل از خبرگزاری‌ها، ۴ دسامبر ۲۰۰۱
در تازه‌ترین حادثه، بمب ویرانگر طیاره‌های امریکایی در قریه‌ای در شرق افغانستان فرود آمد. مردم قریه قلعه نیازی گفتند که طیاره بی-۵۲ و دو هیلی کوپتر بر آنان بمب ریخت و آتشباری نمود که در اثر آن ۱۰۷ تن در خانه‌های گلی شان جان باختند.
قلعه نیازی حدود چهار کیلومتر از گردیز مرکز پکتیا فاصله دارد. ملل متحد گفت که در کشته‌ها ۱۷ مرد، ۱۰ زن و ۲۵ کودک شامل اند.

بریده‌ اخبار جنایات ایالات متحده در افغانستان
«دی نیوز»، ۲۴ اکتوبر ۲۰۰۱
تلویزیون الجزیره گزارش داد که در اثر حملات هوایی امریکا، ۹۳ غیرنظامی در قریه‌ای در قندهار کشته شدند. هجده تن کشته‌شدگان از یک خانواده بودند. حداقل ۴۰ غیرنظامی دیگر زخم برداشتند.
این حمله توسط بمب‌افکن‌های امریکایی در قریه‌ای در شصت کیلومتری قندهار به نام چوکر صورت گرفت.

به گزارش روزنامه «گاردین» (اول جولای ۲۰۰۲) در اثر حمله هیلی‌کوپترها و جت امریکا بر یک مراسم عروسی در قریه کاکارک ارزگان حداقل ۲۵۰ تن از مردم قریه کشته و زخمی گردیدند.

بریده‌ اخبار جنایات ایالات متحده در افغانستان
این جنایت نیروهای امریکایی باعث راه‌افتیدن نخستین تظاهرات ضدامریکایی در شهر کابل نیز گردید.

بریده‌ اخبار جنایات ایالات متحده در افغانستان
«دی نیوز»، ۲ دسامبر ۲۰۰۱
بیش از ۱۳۰ غیرنظامی، عمدتا کوچی‌ها کشته و ده‌ها تن دیگر زمانی زخم برداشتند که طیاره‌های نظامی امریکا در جستجوی پناهگاه اسامه بن لادن در شرق جلال‌آباد بمب ریختند.
خبرگزاری «اسوشیتید پرس» به نقل از شاهدان عینی خبر داد که در اثر بمباردمان یک قریه در شرق افغانستان بین صد تا دو صد غیرنظامی کشته شدند.

بریده‌ اخبار جنایات ایالات متحده در افغانستان
روزنامه «دان»، ۷ دسامبر ۲۰۰۱
سازمان فرانسوی «داکتران بدون مرز» گفت در اثر بمبارد طیاره‌های امریکایی در منطقه توره بوره بیش از هشتاد غیرنظامی کشته و پنجاه تن دیگر زخمی شده‌اند. این سازمان گفت که از شروع حملات در اول دسامبر، گروه‌های صحی آنان هشتاد کشته و پنجاه زخمی را از آنجا انتقال داده‌اند.

بریده‌ اخبار جنایات ایالات متحده در افغانستان
«دی نیوز»، اول جنوری ۲۰۰۲
برنامه ماین‌پاکی ملل متحد گفت که آنان لیست ۱۰۳ شهر افغانستان را در دست دارند که در آن نیروهای ائتلاف بمب‌های خوشه‌ای ریخته‌اند. سخنگوی ملل متحد گفت که این قریه‌ها شدیدا با مواد منفجرناشده ملوث شده‌اند که خطر بزرگی را متوجه مردم محلی و بخصوص اطفال می‌سازد که نیاز به پاک‌سازی دارند. این در حالی است که استفاده از بمب‌های خوشه‌ای در میثاق‌های جهانی ممنوع گردیده‌است.
کودک قربانی حملات امریکایی
خبرگزاری «اسوشیتید پرس» این عکس را مخابره کرده در توضیحات آن نوشت: «یک مرد افغان سر کودکی را بلند گرفته که همراه با یازده غیرنظامی دیگر در اثر حمله هوایی امریکا به تاریخ ۲۸ اکتوبر ۲۰۰۱ در کابل کشته شدند. یک شاهد عینی گفت که هفت کودک زمانی کشته شدند که خانه شان مورد اصابت بمب قرار گرفت.»

هفته‌نامه «جهان کارگران» به تاریخ ۲۰ دسامبر ۲۰۰۱ به نقل از پروفیسور امریکایی، مارک هرالد، نوشت که هرچند امریکا تعداد کشته‌شدگان غیرنظامی را نمی‌شمارد اما براساس پژوهش او، از شروع حملات هوایی امریکا در افغانستان در هفتم اکتوبر ۲۰۰۱ الی دهم دسامبر همان سال بیش از ۳۵۰۰ غیرنظامی افغان جان‌های شان را از دست داده‌اند. این پروفیسور پوهنتون نیو همشایر تحقیقات گسترده درمورد جنایات امریکا علیه مردم افغانستان انجام داد و آن را در کتابی منتشر نمود.

روزنامه «اندیپنیدینت» (۱۹ نوامبر ۲۰۰۱) از کشته‌شدن ۱۵۰ غیرنظامی در اثر بمباردمان قریه‌ای در خان‌آباد قندوز خبر داد. این روزنامه به نقل از یک شاهد عینی نوشت که اکثر کشته‌شدگان در اثر آتش سوزان بمب‌‌ها کاملا سوخته بودند.

در ۲۰ می ۲۰۰۲، روزنامه «گاردین» در مطلبی تحت عنوان «قربانیان فراموش‌شده» از کشتار غیرنظامیان افغان طی عملیات‌های نظامی امریکا پرده برداشت. براساس سروی این روزنامه در چند ماه اول حملات امریکا بین ۱۳۰۰ الی ۸۰۰۰ غیرنظامی افغان مستقیما توسط بمب‌های امریکا کشته شده‌اند. اما قربانیان غیرمستقیم حملات امریکا را طی همین مدت بیست هزار تن تخمین زده‌است.

برای تماشای گالری عکس‌های بیشتر از جنایات نیروهای امریکایی اینجا کلیک کنید.

مقالات برگزیده

مقالات رسیده

هنر و ادبیات

از صفحات تاریخ ما

تعداد مهمانان حاضر: 130 نفر