وکیل فاسد فراه، سمیع الله صمیم را بهتر بشناسید

سمیع الله صمیم وکیل فاسد فراه

عمر زاخیلوال، وزیر مالیه دولت فاسد کرزی به تاریخ ٢٣ ثور ١٣٩٢ چند تن از نمایندگان پارلمان را در معامله‌ای برای حفظ مقامش از ستیج به اصطلاح خانه‌ی ملت افشا کرد. هرچند او و دیگر مقامات پشتاره‌ای از سند در باره فساد، جنایت، خیانت و وطنفروشی های تک تک اعضای پارلمان در دست دارند، اما چون لازمه ادامه یک سیستم مافیایی همین است که یک غارتگر پشت و پناه غارتگر دیگر باشد، این افشاگری ندرتا صورت می‌گیرد. زاخیلوال نیز فقط چند تا را افشا کرد در حالیکه در باره گندیدگی های زورمندترین های این جمع فاسدان و جنگسالاران سکوت نمود چون شوردادن گنداب فساد فوری تشت های فساد و رسوایی خودش و دیگر همقطارانش را از بام خواهد انداخت.

یکی از کسانیکه مورد افشاگری زاخیلوال قرار گرفت سمیع‌الله صمیم نماینده فراه بود که در موردش گفت: دو ماه پیش پنج تانکر تیل که از ایران به شکل قاچاق وارد ولایت فراه شده بود متوقف شد... از جرمنی وکیل محترم سمیع الله صمیم زنگ می‌زند که تانکر تیل مربوط ما است آنرا رها کنید، من گفتم این قاچاق است، گفت می‌دانم که قاچاق است اگر قاچاق نمی‌بود چرا کمک ترا کار داشتم و زنگ می‌زدم... باز با پنجاه بوتل شراب از مسکو با شرکت آریانا می‌آید و در میدان بازهم غالمغال و دشنام می‌دهد و از پاسپورت و مصونیت پارلمان استفاده می‌کند.

من که از ماهیت سمیع‌الله شناخت کافی دارم، در گزارش زیر به گوشه های کوچکی از کارنامه او در منطقه می‌پردازم که مشت نمونه خروار است تا مردم بدانند که این «نمایندگان ملت» در حقیقت معامله‌گرانی اند که اگر عدالت در کار باشد باید به اکثر اینان لقب «شرارت‌پیشگان ملت» داده شود.

سمیع الله ولد حاجی عبدالعزیز «قادری» مسکونه انار دره ولایت فراه کسی است که تقریباً تمام عمر خود را در بیرون از اناردره سپری نموده و مکتب را تا صنف دوازدهم خوانده است. سمیع الله یک شبه مطرح شد و به انتخابات سال ١٣٨٩ خود را کاندید ولسی جرگه نمود.

برادران سمیع الله در دوران حاکمیت پرچمی ها، از مهره های مطرح نوکران روس بودند، از جمله حلیم «صمیم» منشی کمیته ولایتی هرات و بصیر «عازم» سفیر دولت پوشالی نجیب در لیبیا بود. بصیر «عازم» در دوران مجاهدین با روابطی که با روسها و باند قسیم «فهیم» داشت دست به قاچاق یورانیوم از روسیه به پاکستان می‌زد و در ضمن یک نوع تیزاب خاص را که جهت تهیه هیروئین در افغانستان مورد استعمال فراوان دارد به همدستی جنایتکاران معلوم‌الحال از راه روسیه وارد افغانستان می‌کرد که سرانجام دراثر تضادهای درونی باندش در کویته پاکستان ترور شد.

امروز سمیع الله صمیم با روابط نزدیکی که از برادرانش برایش به میراث مانده با قسیم «فهیم» معاون اول ریاست جمهوری و سایر پرچمی های لمیده در کرسی های قدرت همراه و همسفر پیش می‌رود. زمزمه هایی نیز در نوکری اش برای جمهوری اسلامی ایران به گوش می‌رسد.

سمیع الله در زادگاهش فرد شناخته شده نیست و تا قبل از انتخابات آدم گمنامی بود. در انتخابات پول وافری را به مصرف رساند و از جمله پرمصرف ترین کاندیدای ولایت فراه بود. وی در بدل هر کارت رای مبلغ یک هزار افغانی به رای دهنده می‌داد و زمینه تقلب را نیز در ساحه‌اش مساعد ساخته بود که در نتیجه با ٣٦٩٠ رای وارد پارلمان شد.

بعد از وکیل شدن، بیشتر از یکسال را در کابل سپری نمود و به تعقیب آن در رخصتی های زمستانی از کابل به هرات و از آنجا به ولسوالی قلعه کاه تحت پوشش نیروهای امنیتی که از هرات با خود آورده بود رفته و از آنجا به قریه بومدی ها نزد غلام ولد ملا انور کمیسار سرحدی در مرز ایران سفر نمود (گزارشات حاکی از آن است که غلام که در نزدیکی مرز با ایران بودو باش دارد، با سپاه پاسداران ایران در ارتباط می‌باشد و در قاچاق هم دست بالایی دارد به حمایت سمیع‌الله منحیث کمیسار سرحدی قلعه کاه مقرر گردیده است.)

در همین جریان سمیع‌الله همراه با غلام به ولسوالی اناردره آمده حدود یک هفته مهمانی های پرمصرفی را براه انداخت و با پخش مبالغ زیاد پول تومان برای یک جمع متنفذین، روحانیون، افراد سرشناس وغیره تلاش نمود آنان را از خود کرده در برنامه های بعدی اش مورد استفاده قرار دهد. اینکه این پولهای سرسام آور چطور بدست او رسید سوالیست که همیشه در مجالس مردم اناردره از آن یاد می‌شود.

موضوع دیگر این که گفته میشود سمیع‌الله دستگاه یا کارخانه‌ی دیزل سازی (تیل بی‌کیفیت) به ولایت هرات آورده بود که در آنجا افشا شد. معلوم نیست بنابر چه ملحوظاتی کسی از وی پرسان نکرد. بعد این کارخانه را به قریه گرکک ولسوالی اناردره انتقال داد که مدتی در اینجا تیل بی‌کیفیت تولید و به مردم عرضه نمود بعداً در این جا نیز افشا شد و دستگاه مذکور را به شمال اناردره داخل یک مرغداری منتقل ساخت، مدتی هم در آنجا تولید نمود که در این جا هم افشا گردید و از این جریان همه مردم خبر دارند. بالاخره مجبور شد کارخانه مذکور را برای یک نفر فراری از دولت که متهم به اختطاف و دزدی می‌باشد و همه مردم اناردره او را می‌شناسند به نام نورالدین مشهور به پهلوان مسکونه قریه زیرکوه ولسوالی شیندند تحویل دهد که به احتمال قوی مشترکاً همرایش کار نمایند. در حال حاضر گفته می‌شود که تولیداتش در منطقه زیرکوه شیندند که یکی از ناامن ترین مناطق غرب کشور می‌باشد ادامه دارد. گزارشات از منطقه حاکی از آنست که درین دستگاه گریس را با یک نوع مواد مخصوص که مردم بنام تیزاب یاد می‌کنند مخلوط نموده از آن سه نوع مواد به دست می‌آید که عمده ترین آن دیزل بی‌کیفیت می‌باشد.

حالا که سمیع الله صمیم با پشتاره شراب و تانکرهای تیل در محضر نه تنها مردم فراه که اکت نمایندگی از آنان را می‌کند بلکه تمام افغانستان از سوی هم کیشانش افشا و بی‌حیا گردید، وی بدون ندامت و سرافکندگی شب و روز تقلا دارد تا با نشان دادن دوسیه های گوناگون اختلاس و آلوده بودن زاخیلوال که بدون شک پیمانه‌ای خورد و بردش کلانتر از سمیع الله است خود را پاک جلوه دهد. اما خوشبختانه دیگر مردم ما تمام دم و دستگاه فاسد و اکثریت وسیع وکلای دزد و وطن فروش را که در کرسی های لمیده اند به خوبی می‌شناسند و می‌دانند که اینان فقط وفقط در صدد پر کردن جیب های خود اند تا درمان دردهای طاقت فرسای ملت ما.

مقالات برگزیده

مقالات رسیده

هنر و ادبیات

از صفحات تاریخ ما

تعداد مهمانان حاضر: 64 نفر