رسوایی دیگر: هک شدن ایمیل های رییس سی.آی.ای

رسوایی دیگر: هک شدن ایمیل های رییس سی.آی.ای

سایت افشاگر «ویکی لیکس» محتویات ایمیل شخصی جان برنان، رییس کنونی سازمان استخباراتی امریکا (سی.آی.ای) را انتشار داد. «ویکی لیکس» چند سند از میان ایمیل های وی را در ویب‌سایتش گذاشته و وعده داده که طی روزهای آینده بخش‌های دیگر آنرا منتشر خواهد ساخت. برنان از این ایمیل غیردولتی‌اش برای تبادل اطلاعات در ارتباط به بعضی پروژه های استخباراتی نیز استفاده نموده است.

Protest for edward snowden
در دفاع از افشاگری‌های ادوارد اسنودن و برادلی مننگ گردهمایی‌های گسترده‌ای در جهان برگزار گردید.
شهامت ادوارد اسنودن و بزرگترین رسوایی اطلاعاتی دولت امریکا
برادلی مننگ: «نمی‌خواستم بخشی از ماشین کشتار و جنایت دولت امریکا باشم»

چند روز قبل «نیویارک پست» گزارش داد که یک فرد ناشناس که خود را متعلم مکتب معرفی کرده به این روزنامه زنگ زده گفته است موفق به ورود در ایمیل خصوصی برنان شده و محتویات آنرا در دست دارد. او انگیزه این کارش را مخالفت با سیاست خارجی امریکا عنوان نموده است. این جوان بعدا ایمیل ها را در اختیار سایت «ویکی لیکس» قرار داد. پولیس فدرال امریکا در تلاش دستگیری این جوان است ولی تا کنون موفق به اینکار نشده است. شبکه سی.ان.ان عمر او را کمتر از بیست سال تخمین زده است.

دسترسی آسان به ایمیل شخصی رییس سی.آی.ای و درز اطلاعات برای این سازمان مخوف رسوایی بزرگی است و نشان از شاریدگی دستگاه های استخباراتی امریکا دارد. طی سالیان گذشته ما با موارد متعدد اینگونه درز اطلاعات نهادهای حساس امنیتی و استخباراتی آن کشور مواجه بودیم. از جمله برادلی مننگ، یک سرباز امریکایی صدهاهزار سند محرم جنگ امریکا در افغانستان و عراق را در سال ۲۰۱۰ به «ویکی لیکس» سپرد که با انتشار آنها پهنه جنایات امریکا درین دو کشور به جهانیان فاش شد. ضمنا ادوارد اسنودن کارمند سابق ان.اس.ای، بیش از یک میلیون سند محرم اداره امنیت ملی آن کشور را بیرون داد که منجر به روسیاهی حاکمان امریکا گردید.

در افتضاح دیگر، رییس قبلی سی.آی.ای جنرال دیوید پترایوس، سال گذشته مدارکی در مورد جنگ افغانستان و خاطرات شخصی اش را در اختیار معشوقه اش که مشغول نوشتن کتابی در مورد وی بود قرار داد که فاش شدن این قضیه، او را وادار به استعفا از مقامش نمود.

دولت امریکا بودجه هنگفتی در اختیار ۱۶ سازمان استخباراتی اش قرار می‌دهد که با استفاده از تکنولوژی پیشرفته بر حریم خصوصی نه تنها مردم امریکا که سراسر جهان دست انداخته حجم وسیع اطلاعات را جمعاوری و ذخیره نمایند. اما برغم اینهمه تلاش‌ها، سالهاست که شاریدگی و ناتوانی استخباراتی امریکا با گذشت هر روز عریان‌تر گردیده برای این ابرقدرت جنگ‌افروز رسوایی‌ پشت رسوایی به بار می‌آورد.

دلیل اصلی درز اطلاعات اینست که اکثریت مطلق مردم امریکا و کارمندان بخش‌های نظامی آنکشور از سیاست های جنگ‌طلبانه و تجاوزکارانه دولت شان ناامید و خشمگین اند بنا با شیوه های گوناگون برای بیرون دادن اطلاعات و آگاهی دادن به مردم خطرات را به جان خریده افشاگری می‌کنند.

مطالب مرتبط:
تمجید از ادوارد اسنودن با نصب مجسمه‌اش در نیویارک
شهامت ادوارد اسنودن و بزرگترین رسوایی اطلاعاتی دولت امریکا
مجسمه‌های «قهرمانان آزادی‌بیان» در برلین
آنچه محکومیت برادلی مننگ در مورد عدالت ارتش امریکا بازگو می‌کند
شهامت ادوارد اسنودن و بزرگترین رسوایی اطلاعاتی دولت امریکا
برادلی مننگ: «نمی‌خواستم بخشی از ماشین کشتار و جنایت دولت امریکا باشم»
«حزب همبستگی افغانستان» به کارزار جهانی حمایت از برادلی مننگ پیوست

مقالات برگزیده

مقالات رسیده

هنر و ادبیات

از صفحات تاریخ ما

تعداد مهمانان حاضر: 81 نفر