جنایت جنگی امریکا در کندز علیه غیرنظامیان

جنایت  جنگی امریکا در کندز علیه غیرنظامیان

ساعت ٢:۰۸ صبح روز شنبه مورخ ۱۱ میزان ۱۳۹۴، طیاره‌های بم‌افکن امریکا یک شفاخانه سازمان «داکتران بدون مرز» در شهر کندز را هدف قرار دادند. هنگام این حمله هوایی، ١۰۵ مریض و پایواز در شفاخانه موجود بودند و ۸۰ کارمندان صحی داخلی و خارجی این شفاخانه نیز سرگرم رسیدگی به زخمی‌های جنگ کندز بودند.

سازمان «داکتران بدون مرز» در یک اعلامیه تایید کرده که در این حمله ١٩ تن به‌شمول ۳ کودک جان باخته و ده‌ها تن دیگر هم زخمی شده اند. اعلامیه مذکور می‌افزاید که باوجود این که موقعیت دقیق شفاخانه به وسیله جی‌پی‌اس مشخص و در گذشته برای چندین بار به نیروهای نظامی امریکایی و افغان در کابل و واشنگتن اطلاع داده شده بود که آخرین بار آن در پنجشنبه گذشته (۲۹ سپتامبر ۲۰۱۵ - ۹ میزان ۱۳۹۴) می‌باشد، این بمباران حدودا برای یک ساعت و چند دقیقه ادامه یافت.

در این اعلامیه چنین نوشته شده است:

«از ساعت ۲:۰۸ تا ۳:۱۵ صبح به وقت محلی، شفاخانه مجروحان "داکتران بدون مرز" مورد حملات هوایی مسلسل در وقفه‌های پانزده دقیقه‌ای قرار گرفت. تعمیر مرکزی شفاخانه که بخش‌های آی‌سی‌یو، اتاق‌های عاجل و فزیوتراپی را در خود جا داده است، به‌طور مکرر و دقیق مورد حمله هوایی قرار گرفت. درحالی‌که تعمیرهای همجوار تقریبا هیچ صدمه‌ای ندیده اند.»

اعلامیه مذکور به نقل از هیمان ناگاراتنام، رییس برنامه‌های «داکتران بدون مرز» در شمال کشور، می‌نویسد:

«بم‌ها اصابت کردند و سپس صدای دوره‌ طیاره‌ها را شنیدیم. وقفه، و بم‌های بیشتر اصابت کردند. این حادثه دوباره و دوباره به وقوع پیوست. وقتی موفق به فرار از داخل دفتر شدم، تعمیر اصلی شفاخانه در شعله‌های آتش می‌سوخت. آنانی که توانسته بودند زودتر از عمارت بیرون شوند، به دو زیرزمینی پناه برده بودند. اما مریضانی که قادر به فرار نبودند، در بسترهای شان سوخته و جان باختند.»

پیام فسبوکی داکتر احسان عثمانی قبل از شهادتش
پیام فیسبوکی داکتر احسان عثمانی قبل از شهادتش

در بخش دیگری، این نهاد خیریه از زبان یکی‌ از نرس‌های حاضر در شفاخانه نقل می‌کند:

«تلاش کردیم که داخل یکی از تعمیر‌های شعله‌ور شویم. وضعیت داخل را شرح داده نمی‌توانم. هیچ حرفی برای بیان وضعیت اسفبار آن ندارم. در آی‌سی‌یو، شش مریض در بسترهای شان می‌سوختند.»

این سازمان می‌گوید که تا دو روز پیش ۳۹۶ زخمی از جمله ۶۴ کودک در این شفاخانه تحت تداوی قرار گرفتند و وضعیت صحی ۷۴ تن آنان وخیم بود.

جاسن کوون، رییس اجراییه بخش امریکای «داکتران بدون مرز» در مصاحبه‌ای با تلویزیون پی‌بی‌اس (۳ اکتوبر ۲۰۱۵) حادثه کندز را «مکدرترین روز در تاریخ سازمان داکتران بدون مرز» نامید.

شاهدان عینی در شهر کندز می‌گویند که تلفات این حمله چندین برابر آماری است که از سوی رسانه‌های غربی و سرکاری در افغانستان ارایه شده است. همچنان تصاویر نشرشده در شبکه‌های اجتماعی نشان می‌دهد که بخش‌های زیاد این شفاخانه به ویرانه تبدیل شده است.

داکتران جان‌باخته در اثر بمباردمان نیروهای امریکایی
داکتران جان‌باخته در اثر بمباردمان نیروهای امریکایی

در قدم نخست، ناتو و امریکا برای سرپوش‌گذاشتن روی این جنایت دست‌داشتن شان در این حمله را رد کردند، اما بعدا اعلام کردند که هدف بمباردمان آنان یک مرکز طالبان در نزدیکی این شفاخانه بود. زمانی که خبر جنایت مذکور در سراسر جهان پخش شد و حقایق برملا گردید، با نشر اعلامیه‌ای عذرخواهی کردند و آن را ناشی از اطلاعات نادرستی خواندند که از سوی حکومت افغانستان در اختیار نظامیان امریکایی قرار گرفته بود. دروغی که در اعلامیه‌ی سازمان «داکتران بدون مرز» رد می‌گردد چون این نهاد خیریه به صراحت نوشته که موقعیت دقیق برای چندین بار به کابل و واشنگتن فرستاده شده بود. بوی این جنایت و انسان‌کشی تا حدی بالا گرفت که حتا رییس «بخش حقوق بشر سازمان ملل متحد» اظهار داشت که اگر روشن شود که این بمباران عمدی بوده و غیرنظامیان قربانی اصلی آن بوده اند، این یک جنایت بشری قلمداد خواهد شد.

کندز در آتش بی‌دادگری طالبان جانی و حکومت وحشت ملی می‌سوزدشفاخانه شعله‌ور «داکتران بدون مرز» در کندز

مقالات برگزیده

مقالات رسیده

هنر و ادبیات

از صفحات تاریخ ما

تعداد مهمانان حاضر: 230 نفر