حمله اردوی ملی بر راهپیمایی مسالمت‌آمیز بازماندگان قتل‌عام شاه‌شهید

دریافت تصاویر با کیفیت بالاتر

۲۲ سنبله ۱۳۹۴: امروز بازماندگان قتل‌عام شاه‌شهید راهپیمایی مسالمت‌آمیزی را ترتیب داده بودند که توسط اردوی ملی بر آنان شلیک گردید، که طی آن پای یک جوان به نام اسدالله ۱۹ ساله، از اقارب نزدیک شهید عبدالله و مسعود (جانباختگان قتل‌عام شاه‌شهید) زخم برداشت. مردم شاه‌شهید که اجازه رسمی از سوی وزارت امور داخله برای راه‌اندازی این راهپیمایی داشتند، همه در محل پرتاب راکت/بمب تجمع نموده بودند که در این اثنا یک موتر رینجر اردوی ملی از راه رسید. سرباز اردوی ملی برای متفرق‌ساختن مردم، با کلاشینکوف شلیک‌های هوایی نمود و سپس به‌سوی معترضان بی‌دفاع شروع به ضربه کرد. در این حادثه اسدالله، ۱۹ ساله، زخمی شد که اکنون در یکی از شفاخانه‌های کارته نو بستری است.

اما این جنایت سلاح‌به‌دستان اردوی ملی باشندگان شاه‌شهید را بیشتر خشمگین ساخت و جاده کارته نو به مسیر شهر را مسدود نموده و روی این جاده خیمه‌های اعتراضی شان را برپا نموده و عهد بستند تا زمانی که به خواست‌های شان رسیدگی نگردد به اعتراض خود ادامه خواهند داد.

بازماندگان این جنایت، اعلامیه‌ای را صادر نموده و اعتراض شان ادامه دارد:

حقیقت قتل‌عام مرموز شاه‌شهید باید روشن شود!

به تاریخ ۱۶ اسد ۱۳۹۴ صدای مهیب و انفجار وحشتناکی زندگی ما باشندگان شاه‌شهید را تباه کرد و همه‌ی ما را به ماتم نشاند. شبی بود که نمی‌شود با روز قیامت هم آن را مقایسه کرد. سقف و دیوارهای خانه بر سر ما ریخت و کسی نبود که به داد ما برسد. آنانی که جان به سلامت برده بودند، به مدد زخمیان شتافتند و باوجود تماس‌های مکرر با ارگان‌های امنیتی و صحی، کسی به کمک ما نرسید. زخمیان ما با پای خود به شفاخانه‌ها رفتند ولی اکثر‌ آن‌ها حاضر به تداوی عزیزان ما نشدند و اجساد شان را به خانه آوردیم.

فردای آن روز باوجود کشته و زخمی‌شدن صدها تن از باشندگان شاه‌شهید، دولت تعداد را بسیار کم در رسانه‌ها اعلام نمود و مسبب انفجار را حمله انتحاری موتر لاری بیان داشتند، در‌حالی‌که هیچ نشانی از موتر دیده نمی‌شود و عمق زمین حفرشده و پارچه‌های دریافت‌شده از ساحه به وضوح بیانگر پرتاب راکت یا بمب می‌باشد. ما حمله ‌انتحاری خواندن این حادثه مرموز از سوی دولت را دروغی برای خاک‌انداختن روی اصل واقعه می‌دانیم. از همان ابتدا نیروهای دولتی ساحه انفجار را با دیوارهای کانکریتی مخفی ساختند و تلاش دارند که با پیشکش رشوه و نیرنگ‌های گوناگون ماتمداران را وادار به سکوت کنند. اما ما با خون شهیدان خود معامله نکرده تا آخر برای دادخواهی جانفشانی خواهیم کرد. ما هرگونه سکوت را اهانت به خون دلبندان جانباخته خود می‌دانیم.

قتل‌عام شاه‌شهید اولین و آخرین حادثه نیست و ادامه خواهد داشت. امروز اگر ما خاموش بنشینیم، فردا دیگران به عین سرنوشت سردچار خواهند شد، بناً از تمامی هموطنان شرافتمند و متعهد می‌خواهیم که به جمع ما پیوسته و با صدای عدالتخواهی ما همنوا گردند.

خواست‌های ما قرار ذیل اند و تا زمان تحقق آن به اعتراض ادامه خواهیم داد:

۱- تشکیل گروه مستقل متشکل از کارشناسان داخلی و خارجی مدافع حقوق بشر جهت حقیقت‌یابی اصل واقعه؛
۲- محاکمه علنی عاملان قتل‌عام شاه‌شهید در یک محکمه بی‌طرف؛
۳- حضور نماینده خانواده‌های قربانیان قتل‌عام شاه‌شهید در کمیسیون دولت؛
۴- پرداخت غرامت مالی به خانواده‌های قربانیان قتل‌عام شاه‌شهید؛
۵- فراهمی سرپناه از سوی دولت به خانواده‌های قربانیان قتل‌عام شاه‌شهید؛
۶- بازپرسی از وزیر صحت عامه بنابر عدم توجه شفاخانه‌ها در رسیدگی به زخمیان قتل‌عام شاه‌شهید.

خانواده‌های قربانیان قتل‌عام شاه‌‌شهید
کابل
۲۲ سنبله ۱۳۹۴

حمله اردوی ملی بر راهپیمایی مسالمت‌آمیز بازماندگان قتل‌عام شاه‌شهید
حمله اردوی ملی بر راهپیمایی مسالمت‌آمیز بازماندگان قتل‌عام شاه‌شهید
حمله اردوی ملی بر راهپیمایی مسالمت‌آمیز بازماندگان قتل‌عام شاه‌شهید

مقالات برگزیده

مقالات رسیده

هنر و ادبیات

از صفحات تاریخ ما

تعداد مهمانان حاضر: 160 نفر