چرا کاخ‌ سفید نقش عربستان در حملات یازدهم سپتامبر را پنهان نگه‌می‌دارد؟

چرا کاخ‌ سفید نقش عربستان در حملات یازدهم سپتامبر را پنهان نگه‌می‌دارد؟

کنگره امریکا، بالاخره پس از ۱۳ سال تاخیر، بخشی از گزارش کمسیون حقیقت‌یاب حادثه یازدهم سپتامبر را که به «۲۸ صفحه» معروف است و به حمایت مالی عربستان سعودی از تروریست‌های عامل آن متمرکز است، منتشر کرد هرچند هنوز هم جملات و کلماتی از آن سانسور شده که درک کامل حقیقت را مشکل می‌سازد. در سال ۲۰۰۲، گزارش بیش از هشتصد صفحه‌ای کمیته تحقیق انتشار یافت، اما به دستور جورج بوش صفحات ۴۱۵ تا ۴۴۳ آن که به نقش عربستان تمرکز داشت، به بهانه اینکه امنیت ملی امریکا را به خطر انداخته جنگ علیه تروریزم را ضربه می‌زند، پنهان نگهداشته شد.

مخفی‌کاری دولت و استخبارات امریکا در مورد دست داشتن دولت عربستان در حملات تروریستی یازدهم سپتامبر، همیشه اعتراضات بخصوص بازماندگان قربانیان این حادثه را برانگیخته و حتی تعدادی از اعضای کمسیون باربار درخواست انتشار این بخش سند را داشتند. اما دولت‌های بوش و اوباما با پرده افکندن بر حقیقت، از دولت تروریست‌پرور عربستان حمایت کردند. اوباما قبل از انتشار این سند اطمینان داده بود که بر اساس آن هیچ شهروند عربستان مورد پیگرد قانونی قرار نخواهد گرفت.

یکی از بخش‌های افشاگر سند در مورد ارتباط سفیر عربستان در امریکا با اسامه بسنان است. بسنان تبعه عربستان بود که تمویل مالی تعدادی از طیاره‌ربایان یازدهم سپتامبر را به عهده داشت. در سند ۲۸صفحه‌ای در خصوص روابط مالی او و همسرش با بندر سلطان سفیر وقت عربستان سعودی در امریکا اطلاعات قابل توجهی درج گردیده است که این رابطه می‌تواند ثبوتی بر دست داشتن حاکمان عربستان در این حادثه باشد.

جملات و کلمات کلیدی این سند حذف شده اند که درک کامل حقیقت را نامسیر می‌سازد.
جملات و کلمات کلیدی این سند حذف شده اند که درک کامل حقیقت را نامسیر می‌سازد.

البته این ۲۸ صفحه، تنها سندی نیست که دولت امریکا در مورد ارتباط مقامات عربستان با طیاره‌ربایان در اختیار دارد، قبلا بعضی اعضای تحقیق از ۸۰هزار سند محرم دیگر سخن گفته بودند که در آرشیو اف.بی.آی قید شده اند. این اسناد جریان تحقیق از یک خانواده عربستان است که با تروریست‌ها ارتباط داشته و فقط دو هفته قبل از حملات بر برج های نیویارک، خانه مفشن و وسایل شان در فلوریدا را رها کرده ناپدید گشته اند. باب گراهام سناتور سابق فاش نمود که اف.بی.آی این اسناد را حتی در اختیار کمیته تحقیق قرار نداد.

همین گزارش کوتاه و سانسور‌شده هم ثابت می‌نماید که خانواده حاکم عربستان در یازدهم سپتامبر دست داشته و از حامیان مالی آن بوده ولی «سیا»، «اف.بی.آی» و کاخ‌سفید آنرا رد می‌کنند چون دهان به شریان‌های نفت آن کشور دارند و شرکت‌های مختلط بوش، دیک چنی، جیمز بیکر و دیگر مقامات امریکایی با عربستانی‌ها و حتی خانواده اسامه‌بن لادن سودهای سرسام‌آور برای شان در بر دارد. عربستان برای امریکا گاو شیری و نیمه ژاندارم منطقه است که در تفاهم با توپخانه‌اش اسراییل در ضدیت با ایران، منافع امریکا را در منطقه پاسبانی می‌کند. برای غول‌های سرمایه امریکا که مراکز قدرت را در چنگ دارند، تلای سیاه و میلیاردها دالر سود نسبت به خون سه‌هزار قربانی برجستگی به مراتب بیشتری دارد که به خاطر آن بخواهند مناسبات شان با عربستان را برهم زنند.

برای حاکمان جنایت‌پیشه امریکا، دالر و تلای سیاه بسا ارزشمندتر از خون انسانهاست.
برای حاکمان جنایت‌پیشه امریکا، دالر و تلای سیاه بسا ارزشمندتر از خون انسانهاست.

البته این یگانه مورد نیست که حکام امریکا از رژیم مستبد عربستان حمایت می‌کنند، سالهاست که خانواده‌های قربانیان یازدهم سپتامبر کنگره آنکشور را تحت فشار قرار داده اند که با تصویب لایحه‌ای امکان پیگیری حقوقی دولت و مقامات عربستان را میسر سازند. درحالیکه کنگره این طرح را زیر بررسی داشت، اوباما در جریان چهارمین سفر دوران ریاست جمهوری‌اش به عربستان در اپریل ۲۰۱۶ اعلان نمود که هرگونه لایحه‌ای درین مورد را وتو خواهد کرد چون محاکمه عربستان، راه را برای کشورهای دیگری هموار خواهد کرد که امریکا را مورد محاکمه قرار دهند.

به دنبال بالاگرفتن احتمال تصویب چنین لایحه‌ای در کانگرس، عادل الجبیر، وزیر خارجه عربستان طی سفری به امریکا هشدار داد که در واکنش به آن اوراق بهادار و دیگر دارایی های عربستان در امریکا را که ارزش مجموعی آن به ۷۵۰میلیارد دالر بالغ می‌گردد، به فروش خواهد رسانید که چنین تصمیمی ثبات اقتصادی نه تنها امریکا که جهان را برهم خواهد زد. اینچنین روابط پیچیده اقتصادی میان دو کشور نیز باعث شده که کاخ سفید در برابر تروریست‌پروری و جنایات آل‌سعود سکوت پیشه کرده به این رژیم سفاک و قرون‌ وسطایی مرگبارترین تجهیزات نظامی می‌فرستد که همین اکنون با آن مردم عام یمن را تحت وحشیانه‌ترین حملات قرار داده است.

مناسبات دولت و سردمداران امریکا با عربستان آنچنان درهم تنیده است که یک نویسنده امریکایی با برشمردن بیست دلیل قناعت‌بخش مدعیست که اثبات نقش عربستان در یازدهم سپتامبر، به معنی دخیل بودن خود امریکا در این حادثه تروریستی است.

دولت امریکا با پشتیبانی از تمویل‌کنندگان مالی بزرگترین حادثه تروریستی در تاریخش، عملا به خون بیش از سه‌هزار شهروندش که طی آن کشته شدند پا گذاشته است چون برای سیستم ضدانسانی حاکم در این کشور، دالر و نفت مهمتر از سرنوشت انسانهاست. دولتی که اینچنین شیادانه و توام با عدم صداقت در برابر مردمش برخورد کند، ممکن است برای ملت‌های دیگر ارمغانی جز جنایت و ستمگری داشته باشد؟

مقالات برگزیده

مقالات رسیده

هنر و ادبیات

از صفحات تاریخ ما

تعداد مهمانان حاضر: 95 نفر