دولت مستبد ترکیه بهای فاشیزمش را می‌پردازد

یک موتر بمگذاری شده دو بس حامل افسران پولیس ترکیه را در مقابل ساختمان پارلمان و مرکز پولیس انقره مورد هدف قرار داد.

یک موتر بمگذاری شده دو بس حامل افسران پولیس ترکیه را در مقابل ساختمان پارلمان و مرکز پولیس انقره مورد هدف قرار داد. در این حمله که به تاریخ ٢۸ دلو ١٣٩٤ (۱۷ فبروری ۲۰۱۶) به وقوع پیوست نزدیک به ٣٠ افسر و سرباز پولیس کشته شدند و بیش از ٦٠تن مجروح شدند. بر گزارش رسانه‌های محلی صدای مهیب انفجار شهر را به لرزه درآورد و دود ناشی از آن در مناطق دور دست شهر دیده می‌شد. احمد داوود اغلو صدراعظم ترکیه سفرش به بلژیک را لغو کرد و در نشست فوری کابینه، در پایتخت وضعیت اضطراری اعلام کرد. او در نخستین دقایق، حزب کارگران کوردستان (پ.ک.ک) را مسئول این حمله خواند اما جمیل بایک از رهبران ارشد این حزب هرگونه دخالت در این حادثه را رد کرد.

یک موتر بمگذاری شده دو بس حامل افسران پولیس ترکیه را در مقابل ساختمان پارلمان و مرکز پولیس انقره مورد هدف قرار داد.

این انفجار همزمان با تنش‌های شدید در منطقه است. یک عضو ارشد «حزب اتحاد دموکراتیک» سوریه چندی قبل در پاسخ به آمادگی ترکیه برای حمله بر خاک سوریه هشدار داده گفت دولت اردوغان حق ندارد در امور داخلی سوریه دخالت کند. او ترکیه را محکوم نمود که به جای تروریست‌های «داعش» مواضع کردها را هدف می‌گیرد. عربستان سعودی از دیگر حامیان ترکیه که اعلام کرده در صدد اعزام نیروی زمینی به سوریه است، به پایگاه اینجرلیک ترکیه نیرو و جت‌های بمب‌افکن اعزام کرده است. از سوی دیگر ترکیه عملا درگیر جنگ داخلی با پ.ک.ک و آزادیخواهان کورد است که در نتیجه دامنه مبارزات ضد استبدادی با گذشت هر روز در ترکیه گسترده‌تر شده دولت بنیادگرای آن کشور را با مشکلات جدی مواجه ساخته است. حمله خونین تازه نمایانگر این است که پس از این دولت اردوغان باید قیمت سنگینی به خاطر اعمال فاشیزم علیه مردمش و کشورهای همجوار بپردازد و خودش را آماده حملات شدیدتر کند.

اردوغان که برای سرکوب مردم کورد به فاشیزم تمام‌عیار متوسل شده و هفته‌هاست که مناطق کوردنشین ترکیه را با خاک و خون یکسان نموده، از این انفجار بازهم برای تشدید خفقان و سرکوب استفاده داخلی نموده و در ضمن افکار عامه جهان را برای محکوم نمودن مبارزان کورد ترغیب خواهد کرد. این تلاش‌ها در حالی صورت می‌گیرند که اتحادیه اروپا در حال بررسی خارج کردن نام پ.ک.ک از لیست سازمان‌های تروریستی است.

آمادگی ترکیه و عربستان برای عملیات زمینی در سوریه منطقه را با بحران جدی مواجه ساخته است. روسیه که در پایگاهی در خاک سوریه پیشرفته‌ترین جت‌های جنگی و راکت‌های ضدموشک و طیاره جابجا کرده از ماهها مواضع و پناه‌گاه‌های داعش و دیگر گروه‌های تروریستی را مورد بمبارد قرار می‌دهد، در برابر هرگونه دخالت زمینی هشدار داده است. مقامات روسیه داخل شدن ارتش ترکیه و عربستان به سوریه را باعث شعله‌ور شدن جنگ سوم جهانی خوانده اند. روسیه از طریق هوا و ایران از طریق زمین در دفاع از دولت اسد درحال پیشروی در مناطق تحت کنترول داعش و جبهه‌ النصره در خاک سوریه اند چیزی که برنامه‌های امریکا و ناتو را در خاورمیانه با ناکامی مواجه ساخته است بنا در پی انتقام‌گیری اند.

مقالات برگزیده

مقالات رسیده

هنر و ادبیات

از صفحات تاریخ ما

تعداد مهمانان حاضر: 86 نفر