رسوایی شرکت «داین‌کورپ» که حنیف اتمر آن را زیر زد

محفل بچه‌بازی

در ۲۸ نومبر ۲۰۱۰، سایت افشاگر «ویکی‌لیکس» پس از نشر انبوهی از اسناد «یادداشت‌های جنگ افغانستان و عراق»، بیش از ۲۵۰‌ هزار «تلگراف‌های دیپلوماتیک امریکا» را به نشر رسانید که باعث رسوایی بیشتر دولت اشغالگر و عوام‌فریب این کشور گردید. در لابلای اسناد فرستاده‌شده از سفارت‌ها و ماموریت‌های رسمی امریکا به وزارت خارجه این کشور، سندی از پرداخت پول توسط یکی از شرکت‌های امریکایی به نام «داین‌کورپ انترنشنل» (DynCorp International) جهت استفاده موادمخدر و برگزاری محفل بچه‌بازی برای پولیس‌ افغان در کندز، پرده برمی‌دارد.

در سند مذکور که به تاریخ ۲۴ جون ۲۰۰۹ توسط سفارت امریکا در کابل به وزارت خارجه‌ این کشور فرستاده شده ‌است، گفتگو میان حنیف اتمر (در آن زمان وزیر امور داخله افغانستان) و معاون سفیر امریکا در افغانستان را نقل می‌کند. در این سند که به امضای کارل آیکن‌بیری (سفیر وقت امریکا در افغانستان) ارسال گردیده‌است، نوشته شده که حنیف اتمر وحشت‌زده با عذر و زاری از جوسف موسومیلی، معاون سفیر امریکا در افغانستان، می‌خواهد تا قضیه پرداخت پول توسط «آموزگاران خارجی» محفل بچه‌بازی برای پولیس‌ کندز را از دید رسانه‌های باطل کند.

هرچند در جولای ۲۰۰۹ خبر این محفل بچه‌بازی پیش از افشای سند دیپلوماتیک امریکا، توسط روزنامه «واشنگتن پست» به نشر رسید و پس از فاش‌شدن سند نامبرده توسط سایت «ویکی‌لیکس»، روزنامه «گاردین» نیز به آن پرداخت، ولی این رسوایی هیچ‌گاهی در رسانه‌های افغانستان انعکاس نیافت و احتمالا در اثر فشار دولت با خاموشی زیر زده شد.

در ۲ دسمبر ۲۰۱۰، روزنامه «گاردین» به نقل از سند فاش‌شده می‌نویسد:

«رسوایی‌ای که در آن قراردادی‌های خارجی [شرکت امریکایی «داین‌کورپ انترنیشنل»] که برای آموزش پولیس‌ افغانستان استخدام شده‌اند، نیز دخیل هستند که نشان می‌دهد آنان از مواد‌مخدر استفاده نموده و به پسران نوجوان پول دادند تا سبب خوش‌گذرانی شان در سمت شمال افغانستان شود. براساس یکی از تلگراف‌های سفارت امریکا که توسط ویکی‌لیکس فاش شده، این قضیه آن قدر پرتنش شد که وزیر خارجه با عذر و زاری از سفارت خواست تا تلاش ورزند که این داستان را زیر بزنند.

در جلسه‌ای با معاون سفارت امریکا، حنیف اتمر وحشت‌زده، که در آن زمان وزیر داخله بود، هشدار داد که داستان مذکور باعث "به‌خطر‌ افتیدن زندگی‌ها" می‌شود و بیشتر ترس از این داشت که شاید ویدیوی این رویداد در محضر عام قرار گیرد.»

پوستر مستند «بچه‌های رقاص افغان»
پوستر مستند «بچه‌های رقاص افغانستان»
این فلم مستند توسط نجیب‌الله قریشی، فلم‌ساز افغان، که در تبعید به‌سر می‌برد، ساخته شده از دست‌داشتن جنگسالاران و قومندانانی در بچه‌بازی پرده برمی‌دارد که گذشته تنظیمی دارند و امروز در دولت کار می‌کنند.
فلم را در اینجا تماشا کنید.

و در ادامه می‌نویسد که اتمر پافشاری می‌کند در صورتی که کدام خبرنگار در زمینه مراجعه نماید، باید به او گفته شود که نشر این خبر «زندگی‌ها را به خطر می‌اندازد» و امریکا باید تلاش نماید که خبر را زیر بزند. در پاسخ، معاون سفیر امریکا برایش می‌گوید که بیش از حد اکت و ادا نکند چون این خود باعث وخیم‌ترشدن خبر می‌شود. بالاخره این خبر توسط «واشنگتن پست»‌ به نشر رسید ولی روی قضیه خاک انداخته شد و در فرجام چند مقام افغان در پولیس کندز از کار شان اخراج شدند اما خارجی‌های دخیل در قضیه به کار شان ادامه دادند.

این اولین باری نیست که کارمندان شرکت «داین‌کورپ»‌ در استفاده جنسی کودکان دست داشته‌اند ولی بدون کدام بازپرسی و محاکمه آزاد می‌گردند. در ۲۷ جون ۲۰۰۲، سایت «سالون» به نقل از آقای بین جانسون که برای شرکت نامبرده در بوسنی کار می‌کرد، چنین می‌نویسد:

«بین جانسون از شدت اضطراب به خود پیچید وقتی شنید که یکی از همکارانش که با وی به‌حیث میکانیک هلیکوپتر در پایگاه نظامی امریکا در نزدیک شهر توزلا در بوسنی کار می‌کرد، لاف می‌زد: "دختر [معشوقه] من بیشتر از ۱۲ سال سن ندارد."

مردی که این سخنان را به زبان آورده بود، به گمان جانسون در دهه ۶۰ عمر خود به‌سر می‌برد، این قدر با اشتیاق درمورد نواسه و دختر یا کدام خویشاوند خود صحبت نمی‌کرد. او درمورد دختر کوچکی می‌لافید که از فاحشه‌خانه نزدیک خریده بود...»

این مسئله جانسون را واداشت تا علیه دو همکارش به رییس خود شکایت کند که بالاخره از کار اخراج شدند ولی در عین حال شرکت «داین‌کورپ» بنابر افشای قضیه، جانسون را نیز از کارش بیرون کرد و عین برخورد را با یکی دیگر از کارمندانش به نام کاترین بولکویچ داشت که از طریق همین شرکت با «نیروی پولیس بین‌المللی ویژه ملل متحد»‌ در بوسنی کار می‌کرد و قضیه مشابهی را فاش نموده بود.

در کنار جنایات جنسی، شرکت‌های خصوصی نظامی امریکا که حالا بیشتر به عوض نیروهای نظامی این کشور در عراق و افغانستان می‌جنگند، در کشتار انسان‌های بی‌گناه دست دارند ولی تا حال کدام محاکمه‌ای علیه این جنایات صورت نگرفته‌است. مطابق قرارداد، شرکت‌های خصوصی نظامی امریکا از محاکمه‌ی دولت‌های افغانستان و عراق معافیت دارند و باوجود ارتکاب جنایات متعدد بخصوص توسط شرکت «بلک‌واتر» و «داین‌کورپ» که رابطه تنگاتنگ با مقامات بلندپایه امریکایی دارند، هیچ‌گاهی مورد بازپرسی قرار نگرفته‌اند.

شرکت «داین‌کورپ» از ۲۰۰۳ بدینسو در افغانستان فعال است و باوجود بی‌کفایتی‌اش در عملی‌نمودن قراردادهای دولت امریکا که حتا در گزارش‌های بازرسی رسمی این کشور ذکر شده، توانسته که قرارد‌اد‌های بیشتر میلیارد دالری را به‌دست آورد. در اکثر رویداد‌ها دیده شده که شرکت‌های مذکور کارمندان مجرم شان را به‌صورت عاجل از کشور بیرون کرده و به امریکا می‌فرستند‌ و پس از چندی دوباره به کار استخدام نموده‌اند.

مقالات برگزیده

مقالات رسیده

هنر و ادبیات

از صفحات تاریخ ما

تعداد مهمانان حاضر: 145 نفر