کنسرت خیابانی، ابتکار دیگر «جنبش علیه بیکاری»


ویدیوی کنسرت خیابانی

«جنبش علیه بیکاری» به ادامه‌ی اکسیون‌های اعتراضی، اینبار کنسرت خیابانی‌ای را روز پنجشنبه ١٢ قوس ١٣٩٤ در چهارراهی کوته‌سنگی کابل برگزار کرد. در ابتدا شعارهایی سر داده شد و اعضای جنبش سخنرانی های آگاهی‌بخش ایراد کردند. جمعی از کارگرانی که همه روزه در زیر پل کوته سنگی منتظر کار اند، به این جنبش پیوستند و علیه دولت پوسیده شعار سر دادند.

کنسرت خیابانی، ابتکار دیگر «جنبش علیه بیکاری»

«ع و غ تبهکار، فقر و بدبختی بسیار!»، «ما کار می‌خواهیم!»، «بی‌کاری، بدبختی، بی‌کاری، خشونت... کار حق هر شهروند است»، «برخیزید، برخیزید، سکوت ما، ننگ ماست!» از جمله شعارهایی بود که سر داده شد. در ضمن پوستری را نیز با خود داشتند که حاوی این شعار بود: «نه تاجیک، نه پشتون، نه هزاره، نه ازبیک... بلکه همه بی‌کاریم!»

جمعی از کودکان اسپندی، پلاستیک فروش و دست‌فروش که معمولاً همیشه در چهارراهی‌ها مصروف کار اند، آنجا حضور داشتند و با چهره‌های افسرده و نگا‌ه‌های کنجکاو به جمع معترضان پیوسته پوستر‌ها را در دست گرفتند. جوانان روزمزد نیز در جابجایی بلندگو‌ها و سایر کارها با اعضای جنبش همکاری می‌کردند چون صدای این جنبش را صدای خود می‌دانستند.

پس از لحظه‌ای شعار سر دادن، کنسرت خیابانی آغاز گشت. ناصر رویان و مسعود حسن‌زاده هنرمندانی بودند که با سردادن سرودهایی صدای بغض ملت رنجدیده را فریاد زدند. ابتدا ناصر، «زندگی آخر سرآید، بندگی در کار نیست» و به ادامه آن «جمهوری گدایان» را خواند، اشتراک کنند‌گان نیز با او یکجا می‌خواندند: «فرمانروا ندارد، جمهوری گدایان، جمهوری گدایان!... فرمانروا ندارد، جمهوری گدایان، جمهوری گدایان!»

کنسرت خیابانی، ابتکار دیگر «جنبش علیه بیکاری»ناصر رویان و مسعود حسنزاده

مسعود حسن‌زاده از گروه «مورچه‌ها» که قبلاً نیز در چندین اکسیون «جنبش علیه بیکاری» اشتراک نموده بود، اینبار نیز با آهنگ های اعتراضی هنرنمایی کرد. کارگران به دور هنرمندان حلقه زده، شعار سر می‌دادند: «زنده باد هنر!» «زنده باد هنر!»...، آنان «هنر واقعی»، هنری که برای خود شان بود را دریافته بودند. مسعود می‌خواند: «آقا خموش!، شعر مخوان، ما گرسنه‌ایم...، این حرفهای بی‌هنرت را میار پیش، ما را شکم تهیست، بدان! ما گرسنه‌ایم... "وجد بهار و وهم گریزنده‌ی نسیم" ما را چه می‌دهد؟! برسان! ما گرسنه‌ایم...ما گرسنه‌ایم...» و بعداً آهنگ «وضعیت خراب است» را اجرا نمود.

کنسرت پایان یافت. همه در جمع نمودن پوستر ها با جنبش کمک نمودند. یکی از اعضای جنبش آدرس خیمه جنبش را اعلان نمود و از همه خواست که با جنبش بپیوندند، همه با علاقه‌مندی جواب مثبت دادند و خواهان همکاری با جنبش در برنامه‌های بعدی شدند. قرار است «جنبش علیه بیکاری» به ادامه‌ی این، کنسرت‌های متعددی را در نقاط مختلف شهر کابل برگزار کند تا از این طریق به آگاهی‌دهی و بسیج مردم درد‌دیده بپردازد.

برای دست‌اندرکاران «جنبش علیه بیکاری» به خاطر زحمات و تلاش‌های پیکر شان موفقیت‌های بیشتر آرزو می‌کنیم.

کنسرت خیابانی، ابتکار دیگر «جنبش علیه بیکاری»
کنسرت خیابانی، ابتکار دیگر «جنبش علیه بیکاری»