دیدار سیلی‌ غفار با افغان‌های مهاجر کشورهای اروپایی

سخنرانی سیلی غفار برای افغانان مقیم شهر هانور - آلمان
سخنرانی سیلی غفار برای افغانان مقیم شهر هانور - آلمان

در دسامبر ۲۰۱۷، خانم سیلی غفار به دعوت «هواخواهان حزب همبستگی افغانستان در اروپا» به چند کشور اروپایی سفری داشت که بخشی از این سفر را دیدار و گفتگو با افغان‌های مهاجر تشکیل می‌داد. در کنار اشتراک در برنامه‌های گوناگون، وی در مجالس عامه ترتیب‌داده‌‌شده به وسیله هموطنان ما در شهرهای مختلف از جمله لایدن هالند، هامبورگ و هانور آلمان سخنرانی نمود.

بخش عمده سخنرانی‌ها را وضعیت اسفبار کشور، حاکمیت جنایتکاران و ایجاد ایتلاف‌های ضد ملی میان شان، گسترش فقر، بیکاری، اعتیاد میلیون‌ها جوان به مواد مخدر، نقش نیروهای خارجی در پیدایش و تداوم فاجعه جاری و بحران مهاجرت، تشکیل می‌داد.

سخنرانی سیلی غفار در شهر لایدن - هالند
سخنرانی سیلی غفار در شهر لایدن - هالند

در قسمتی از سخنانش درمورد ایتلاف‌های اخیر ابراز داشت:

«تضادهای درونی و زد و بندهای حاکمان مرتجع و ضدملی به حدی رسیده که دیگر تعفن آن مشام هر افغان باوجدان را می‌آزارد. و این تضادها باعث شده که در این اواخر یکبار دیگر پلیدترین عناصر و عاملان تیره‌روزی و فاجعه جاری در وطن ما، تحت عناوین زیبای "ایتلاف برای نجات افغانستان"، "اتحاد مردمی"، "جبهه نوین افغانستان"، "شورای حراست و ثبات"، "محور مردم افغانستان" وغیره کله به کله شده تا مردم ما را بیشتر به‌سوی تباهی سوق دهند. ایتلاف‌سازی این جنایتکاران فقط به تمسخر می‌ارزد. اکثریت مردم ما به‌ درستی درک کرده‌اند که درنده با درنده جور نمی‌آید. اینان، بار بار از این نوع ایتلاف و جورآمدها کرده‌‌اند. اما نتیجه، باز دریدن شکم همدیگر بوده است. ایتلاف‌ها و اتحادهایی که ولو با جذاب‌ترین شعارها توسط افراد و جریان‌های مرتجع و ضدملی راه‌اندازی گردند، افغانستان را عمیق‌تر به کام خونریزی و تباهی می‌کشانند. چنین همدست‌شدن‌ها نه برای منافع ملی بلکه بر سر قدرت و پول و چپاول آخرین داشته‌های ملت است. عمر پرتعفن سیاسی این تاجران دین و قوم به پایان رسیده و فقط به زور پول و دست نوازش اربابان خارجی شان است که هنوز بر شانه‌های زخمی مردم سوار اند.»

در قسمت‌هایی از سخنانش، او به گروه‌هایی چون القاعده، طالبان، داعش و... اشاره نموده گفت:

«نیرومندشدن این نیروها در افغانستان اتفاقى نبوده آنان مولودات شومى اند كه توسط امريكا و غرب برای خار چشم نشان دادن به رقباى جهانی و منطقوی شان استفاده می‌شوند. چنانچه می‌بینیم که کشور ما در شرایط کنونی در حال مبدل‌شدن به ميدان جنگ میان امریکا، روسیه، چین و سایر کشورهای ذیدخل است.»

در کنفرانس هالند در کنار خانم غفار، حامد سعیدی از حزب «کومله» به تشریح وضعیت حقوق بشر در ایران و اروپا پرداخت. آقای سعیدی در لابلای سخنرانی‌اش گفت:

«حقوق بشر همیشه حربه‌ای در دست امپریالیزم به‌خاطر تحت کنترول نگه‌داشتن ملت‌های تحت ستم بوده است. توحش و بربریت حاکم در جهان زیر چهره دموکراسی یکی از سیاست‌های خاینانه امپریالیزم جهانی است.»

در اخیر صحبت‌هایش، وی از امید به مبارزه و ضرورت درس‌گیری‌ از مبارزات مردم در بهار عرب و شمال افریقا یادآور شد.

سیلی غفار و عباس مظاهری
سیلی غفار و عباس مظاهری

در هامبورگ، عباس مظاهری یکی از مبارزان ایرانی نیز در برنامه حضور داشت که پیام‌اش برای اشتراک‌کنندگان امید‌بخش بود. وی که ۱۴ سال را در سیاه‌چال‌های مخوف شاه خونریز ایران گذرانیده و بیش از ۵۰ سال از زندگی‌اش را وقف مبارزه نموده است، پیام‌اش را این چنین آغاز کرد:

«‌با درود به دوستان عزیز! من از فرانکفورت ۶۰۰ کیلومتر را طی کرده تنها برای شنیدن سخنان سیلی غفار اینجا آمده آمده‌ام. من خانم سیلی غفار را می‌شناسم. سخنرانی‌ها و مصاحبه‌های وی را شنیده‌ام. به گمان من، سیلی غفار یک خانم بسیار بی‌باک و مبارز و فرهیخته است. افتخار می‌کنم که توانستم با‌لاخره یک روز سر موقع اینجا برسم و سخنان‌اش را بشنوم.»

وی با چشمان پراشک که بغض سخت گلویش را گرفته بود، ادامه داد:

«کارهایی را که دولت ایران در قبال افغان‌ها انجام می‌دهد، برایم منحیث یک ایرانی شرم‌آور است. من شرم دارم که بگویم ایرانی هستم، در‌حالی‌که افغان‌ها در ایران از هیچ نوع حقوقی برخوردار نیستند!»

سیلی غفار در شهر هانور - آلمان
سیلی غفار در شهر هانور - آلمان

در برنامه هانور در کنار خانم غفار، داکتر حنان روستایی از روشنفکران باوجدان کشور و آقای اندریاس برندلیو از حزب «چپ آلمان» نیز صحبت نمودند.

آقای برندلیو در قسمتی از سخنانش گفت:

«استراتژی جدید امریکا برای افغانستان مانند استراتژی امریکا بعد از جنگ جهانی دوم خطرناک است. آزمایش بزرگترین بم امریکا در افغانستان انسان را به یاد بمباردمان‌های هیروشیما و ناگاساکی چاپان می‌اندازد.»

وی همچنان با تاکید یادآور شد که منافع ما در منافع خلق‌های جهان است، چون امپریالیزم و نظامی‌گری دشمن مشترک ما می‌باشند.

قسمت پایانی تمامی برنامه‌ها به پرسش و پاسخ و تبادل نظر میان اشتراک‌کنندگان اختصاص یافته بود که در آن روی مسایل مختلف جر و بحث صورت گرفت.

دیدار سیلی غفار با افغانان مقیم هامبورک - آلمان
دیدار سیلی غفار با افغانان مقیم هامبورک - آلمان